Gazes
Takayoshi Ohara
2023
5-Displays, 3D Sensor, PC
W1500 × H2200 × D1000 [mm]
本作は、5台のワイドディスプレイと3Dセンサーによって構成される「Head-Coupled Perspective」の技術を用いたインスタレーション作品です。
ディスプレイには、ボリュメトリックキャプチャという技術で生成された等身大の作者の3Dモデルが映し出され、さまざまな方位に向けて眼差しを送り続けます。本作における仮想空間のカメラの視点は、常にその眼差しの延長線上に位置するように設定されており、鑑賞者の視点がトラッキングされ、その位置に3Dモデルが眼差しを向ける時、つまり3Dモデルと鑑賞者の「目が合う」時にのみ、それぞれの向きの異なるディスプレイ平面に一つの統合的な空間性が現前します。
また、3Dモデルがこちらを向いていない時間、もしくは他の鑑賞者の介入などでセンサーのトラッキングが外れた場合に、この空間性は忽ち破綻します。この時、それぞれのディスプレイにはアナモルフォーシス(歪像)が映し出され、ディスプレイは透明なメディアから物理的な支持体へとその姿を変容します。
本作では、仮想空間の成立条件に眼差しの双方向性を設けることで、見るもの(主体)/見られるもの(客体)の関係性を曖昧なものにするとともに、そのグラデーションの中から生じる知覚体験は、現実と仮象の併存する同時代的なリアリティの在り方の可能性を提示します。
This artwork is an installation piece that utilizes the “Head-Coupled Perspective” technology, consisting of five wide displays and 3D sensors. On the displays, a life-sized 3D model of the artist, generated using volumetric capture technology, is projected, continuously sending gazes in various directions. The virtual viewpoint within the artwork is always set along the extension of this gaze, tracking the viewer’s perspective. Only when the 3D model and the viewer’s gaze “meet,” creating a unified spatial experience on different display planes, does the integrated spatiality emerge.
However, if the 3D model looks away or if the sensor tracking is disrupted by the intervention of other viewers, this spatial coherence collapses. At such times, anamorphoses (distortions) are projected onto each display, transforming them from transparent media to physical supports.
By introducing the bi-directionality of gazes as a condition for the establishment of virtual space, this artwork blurs the relationship between the viewer (subject) and the viewed (object), and the perceptual experience arising from this gradient suggests the possibility of a contemporaneous reality where the coexistence of the real and the imaginary is evident.