Hyle(s)

Takayoshi Ohara

2023

Aluminum, Motor, Display, Computer (4:48 min loop)

W500 x H2000 x D50 mm

Digest Movie

まなざしを送り、風景がそれに応える。
人とモノ(物質)との相互の関係性の中に生じるこのような一回性、実体性は、そのモノに付されたイメージに対しても遷す、拡張させることは可能だろうか。
近年、メディアが性能的、観念的にもその透明性を増していく状況と、それに反して、デバイスを運び、触れることでメディアのモノとしての側面が強調される、まさにこのパラドキシカルな状況において、このような課題は、同時代的なものとしてより明瞭に浮かび上がっているように感じる。
本作は、動く「モノ」と「イメージ」の同期/非同期、そこに向けられるまなざしとの関係性を通して、このような意識の前景化を試みる。

Sending a gaze, and the landscape responds to it.
Is it possible to apply or expand such aura and substantiality that arises in the mutual relationship between people and objects (matter) to the images associated with those objects?
In recent years, there has been an increase in the transparency of media both in terms of performance and conceptually, yet paradoxically, in this situation where the act of carrying and touching devices emphasizes the material aspect of media, these issues seem to emerge more distinctly as contemporary challenges. This piece attempts to foreground the consciousness of such issues through the synchronization/asynchronization of moving “objects” and “images,” and the relationship with the gaze directed towards them.